Toets BK4070
25 January 2013
BK4070 - 25 januari 2013 - Visualiseren & Revit
Beoordeling:
De toets bestaat uit 10 opgaven, die elk een situatie representeren dat binnen het semester is behandeld. In totaal kun je 10 punten halen. Bij 6 punten of meer heb je de toets behaald.
Opgave 1
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: vraag_1_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Maak een vectorrender zoals het plaatje hierboven.
Producten:
- Adobe Illustrator bestand (ai)
Opgave 2
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_2_start.psd
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Het plaatje plaatje is voorzien van een watermerk; dit hoef je niet na te maken
Pas in het bestand de layer met de textuur voor de houten vloer aan, zodat je een nette vloer in perspectief hebt (hiervoor moet je eerst de bestaande textuur in beide richtingen meerdere malen herhalen, zodat de textuur groot genoeg is).
Producten:
- Adobe Photoshop bestand (psd)
Opgave 3
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_3_start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Het plaatje is voorzien van een watermerk; dit hoef je niet na te maken
Voeg beide bestanden samen, zodat de texturen en de lijnen beide goed zichtbaar zijn. Let hierbij op de ramen in het dak!! Zorg er voor dat de lijnen vectoren blijven.
Producten:
- Pdf bestand (pdf)
Opgave 4
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_4_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 5
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_5_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 6
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_6_start.rfa
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Opgave 7
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_7_start.rvt
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Exporteer het gegeven Revit model naar Maya en zorg dat het model wordt opgeschoond door de overbodige 'edges' te verwijderen.
Producten:
- Maya bestand (mb)
Opgave 8
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_8_start.zip
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Het plaatje is voorzien van een watermerk; dit hoef je niet na te maken
Het ZIP-bestand bevat een Maya-project en een textuur. Zorg ervoor dat de textuur op de juiste plaats in het Maya-project komt te staan.
Plaats daarna de textuur op de gevel met behulp van 'Projection Mapping', zoals op het bovenstaande plaatje. Zorg ervoor dat ook de afmeting van de bakstenen goed is. De textuur heeft een breedte van 15 bakstenen, hetgeen overeenkomt met een afmeting van ongeveer 330cm. Standaard heeft de 'projection' een afmeting van 2 units. Je zult de 'projection' daarom met een factor 165 moeten vergroten, om de benodigde 330 units te krijgen.
Maak een render vanuit de aanwezige RenderCam camera.
Producten:
- Maya projectmap (zip, rar of 7z)
- Render (jpg)
Opgave 9
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_9_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Je maakt een interieur kunstlicht render in het gegeven model. Gebruik hiervoor de aanwezige renderCam. Dat levert het volgende resultaat op:
Je moet een aantal dingen oplossen:
- Stel de Render Settings en de aanwezige Arealight zo in dat er gebruik gemaakt wordt van photonen. De render zou er dan als volgt uit moeten zien:
- De render is wel erg donker. Pas de lamp zodanig aan dat de lichtintensiteit verdubbelt. Hou rekening met de eisen voor een natuurgetrouw resultaat. Het resultaat is dan ongeveer:
- In bovenstaand plaatje is een probleemgebied omcirkeld. Het resultaat is erg korrelig. Los dit op.
- Daarnaast zie je vooral op de vloer lichtvlekken in het plaatje. Los ook dit op. Pas de render instellingen zo aan dat deze vlekken verdwijnen.
Eindresultaat. Dit plaatje is voorzien van een watermerk; dit hoef je niet na te maken
Producten:
- Maya bestand (.mb)
- Render van het resultaat (.jpg)
Opgave 10
Werkbestand
Bij deze vraag hoort het bestand: Vraag_10_start.mb
Download
Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf).
Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)
Deze vraag levert maximaal 1 punt op.
Je maakt een exterieur daglichtrender in het gegeven model. Gebruik hiervoor de aanwezige renderCam. Dat levert het volgende resultaat op:
- Het interieur is nog erg donker, met name het plafond en onder de kastjes en haard. Pas de render instellingen zo aan dat dat verbetert. Het resultaat zou ongeveer als volgt moeten zijn:
- De kwaliteit valt nog erg tegen. Het is erg vlekkerig. Los dit op. Gebruik onderstaande voorbeeld als richtlijn:
De rode omcirkeling is voor het volgende deel
- Buiten staat een aantal kubussen. Alleen vallen ze deels weg tegen de lucht (zie omcirkelde stuk in bovenstaand plaatje). Pas de belichtingsinstellingen voor de camera (exposure) dusdanig aan dat het beter wordt. De te lichte tonen moeten wat donkerder worden, maar hierbij mag het binnen niet donkerder worden!
Eindresultaat. Dit plaatje is voorzien van een watermerk; dit hoef je niet na te maken
Producten:
- Maya bestand (.mb)
- Render van het resultaat (.jpg)
Inleveren:
Maak voor elke vraag een map met de naam van de vraag ('vraag1', 'vraag2' etc) met daarin het bestand of de bestanden die voor die vraag ingeleverd moeten worden.
Zip of rar deze mappen in een enkel zip/rar-bestand en lever dit in. Lever daarbij ook een thumbnail plaatje in. Dit mag elk willekeurig fatsoenlijk plaatje zijn.
Als je geen duidelijke mappenstructuur gebruikt of het onduidelijk is welke bestanden bekeken moeten worden, heb je kans dat een vraag foutgerekend wordt.