TU Delft

Toets BK2800b

22 June 2006

Detail Financial Times Printing Works, London Docklands

General image
Tijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een detail van de drukkerij van de Financial Times, te London, 1988. Het ontwerp is van architect Nicolas Grimshaw.

Er is al een gedeelte van het model opgebouwd en je zal het resterende deel moeten afmaken. Maak gebruik van de objecten die gegeven zijn.

Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen.

De gedeelten van het model die voor je voorbereid zijn, staan in afzonderlijke lagen (per opgave een laag). Zet dus de laag aan die bij de betreffende opgave hoort!

Opgave 1

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: opgave.zip
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

  1. Maak een vlak binnen cirkel [1] en cirkel [2] t/m [5].
  2. Maak een vlak tussen cirkel [6] en cirkel [7].
  3. Gebruik de gegeven cirkels om het het onderstaande figuur te modeleren.
    General image

Opgave 2

Opgave 3

  1. Modelleer het volgende deel. Maak hierbij o.a. gebruik van cirkel 3.1. Zorg ervoor dat beide kanten van de cilindrische vorm dicht zijn.
    General image
  2. Maak met behulp van trimstaaf 3.2 een sparing in het midden van het object van opdracht 3.1. Gebruik de trimfunctie. Zorg ervoor dat de juiste oppervlakten overblijven!
    General image
  3. Verplaats staaf 3.3 en bijbehorende objecten naar beneden.
    Tip: de objecten staan 200 units te hoog!

Opgave 4

  1. Maak als proef een vectorrender van het bevestigingselement en kom tot de constatering dat niet alle vlakken even netjes op elkaar aansluiten. Bepaal welke vlakken moeten worden aangepast in de attribute editor en pas het aan. Dit kan op verschillende manieren.
    General imageGeneral image
  2. Als je dit hebt gedaan zet nog drie van dezelfde bevestigingselementen op de juiste plek.
  3. Ga in het maya model na of er van nog meer vlakken in de voorgaande opdrachten de eigenschappen moeten worden aangepast. Pas dit zonodig aan. Dit is belangrijk in verband met de volgende opdracht.

Opgave 5

De bedoeling van deze opdracht is dat je met vectorrenders bijvoorbeeld het volgende samengestelde (!) plaatje maakt.
General image

  1. Zet alle layers aan, ook de "render" layer.
  2. Maak een (minimaal 1) blinn aan en koppel deze shader aan alle objecten.
  3. Maak een nieuwe camera en bepaal je positie.
  4. Maak een aantal lampen aan om je model te belichten (Bedenk welke lichten je moet gebruiken bij vectorrenders).
  5. Maak de benodigde renders en maak het samengestelde resultaat m.b.v. Illustrator. Het plaatje is samengesteld uit de ingekleurde vlakken, de lijnen en gestippelde 'verborgen' lijnen.

Inleveren:

  1. Een ingepakt mayabestand.
  2. Een Illustrator-bestand.
  3. Een JPG-bestand van het uiteindelijke resultaat.

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 61

Switch Vertices (2013-01-18)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback