Hoofdstuk 2:
Tekenen In autocad kunnen we verschillende objecten tekenen. Zoals enkele lijnen,
polygonen, gebogen lijnen, arceringen, tekst en 3D-objecten. We behandelen
de meest gebruikte. Maar eerst behandelen we wat een lijn in autocad nu
precies is, waar die uit is opgebouwd en wat je het beste met welke objecten
kunt tekenen.
We kunnen drie verschillende lijnen tekenen in autocad: hulplijnen,
polygonen en gebogen lijnen. Leer jezelf aan om alles in polygonen (polylines)
te tekenen.
De opbouw van lijnen Elke lijn heeft een aantal handels, beter bekend als vertex: dit zijn de punten waaraan je een lijn kan oppakken. Deze punten gebruiken we voor het verlengen of verplaatsen van een hoekpunt. Het strechen van een polyline: door op de polyline te klikken
worden de handels zichtbaar. Klik nu op een handel: hij wordt rood. Verplaats
de muis naar het gewenste punt en klik nogmaals. Wil je meerdere punten
tegelijkertijd verplaatsen houdt dan de shift-knop ingedrukt, selecteer
dan meerdere punten, kies een van de punten als basis punt en verplaats
alle punten naar het nieuwe punt.
De verschillende soorten:
Line: De is een enkelvoudige lijn die opgebouwd is uit drie handels.
Je kan beter een polyline gebruiken: die heeft meer opties en is makelijker
na te bewerken.
Polyline: De meest gebruikte lijn. Hij is opgebouwd uit één
handel per hoekpunt. Aan het polyline commando kan je nog een aantal extra
opties toevoegen voor exporteren en undo. Teken zoveel mogelijk in gesloten
polylines. Dit doe je door vóórdat je het laatste lijnstuk
tekent Close te typen in de commandline.
Polygon: een gesloten polyline waarvan je het aantal zijden kan
bepalen, bijvoorbeeld een achthoek.
Rectangle: een gesloten polyline in de vorm van een recht hoek.
Arc: een boog bestaande uit drie handels: begin, midden en eind.
Je kan een arc op verschillende manieren maken, bijvoorbeeld: startpunt,
middelpunt en eindpunt.
Circle: een cirkel bestaande uit vijf handels; elk kwart één
en één in het midden. De verschillende manieren om
de cirkel te maken zijn: middelpunt en de radius of middelpunt en de diameter,
of realtime.
Ellips: eigenlijk hetzelfde als een cirkel maar met verschillende
opties.
|