BSc5: Presentatie portfolio Eindpresentatie van het ontwerp op internet

Opdracht

Rond week 16 wordt er een presentatie portfolio ingeleverd met daarin de presentatie van het uiteindelijke ontwerp. De docenten zullen dan enkele ontwerpen kiezen die de week daarop hun ontwerp aan de hand van de webpagina zullen presenteren.

Presentatie functie

Een aantal geselecteerde plannen zal door de teams gepresenteerd worden aan de jury, docenten en studenten aan de hand van het procesportfolio (website). Het is dus van belang dat de website daarop ingericht is. Enkele richtlijnen:

1. Navigatie
    Zorg dat de navigatie dusdanig is dat je in een logische lijn door de informatie kan om het plan uit te leggen om het verhaal te ondersteunen met beelden.
    Het is handig om naast een 'lijn navigatie' ook snel naar de verschillende thema's te kunnen springen (bv om bij het beantwoorden van vragen snel een bepaalde pagina op te kunnen vragen).
  2. Beeldinformatie
    Plaatje moeten direct informatief zijn; tijdens de presentatie is het niet haalbaar om op elk plaatje te moeten klikken.
    Let er goed op dat plaatjes niet te groot zijn; hou voor de presentatie een totale beeldscherm afmeting van maximaal 1024x768 - 1280x1024 aan. Deel zonodig een plaatje op is stukken.
  3. Tekst
    Zorg dat begeleidende tekst niet teveel ruimte in beslag neemt, of pas na scrollen zichtbaar is. Bij de presentatie via een beamer is deze tekst niet nodig: deze wordt mondeling overgebracht.
  4. Vormgeving
    Zet op de eerste pagina die getoond wordt een duidelijke (visuele) uitnodiging (teaser) om het ontwerp te bekijken. Een (grote) lap tekst is niet echt een goede binnenkomer.

Portfolio functie

De website wordt ook gebruikt als portfolio. Een 'zelfstandige' bezoeker moet ook een goed beeld van het plan kunnen krijgen. Dit betekent dat de beeldinformatie voorzien moet worden van begeleidende tekst als toelichting.

1. Navigatie
    Leidt de bezoeker in een duidelijk lijn door het plan, maar geef ook de mogelijkheid om snel naar bepaalde thema's door te klikken.
  2. Beeldinformatie
    Maak plaatjes klikbaar om op de details in te kunnen zoomen. Zorg er echter wel voor dat het plaatje ook als het niet uitvergroot wordt, informatief is.
  3. Tekst
    Plaats begeleidende tekst om de beelden toe te lichten. Maak geen enorme lappen tekst: die worden toch niet gelezen. Richt ook een pagina in met een smanevatting van het ontwerpproces.

Balans

Het combineren van beide functies (presentatie en portfolio) vergt een slimme aanpak. Dat is meteen ook een deel van de opgave. Bespreek in je team hoe je dit wilt aanpakken. Je kunt bij ons terecht als je concrete vragen hebt over de aanpak.

Proef versie

Voordat het definieve presentatieportfolio ingeleverd wordt, is er de gelegenheid om een proef-versie in te levern. Hierop zal z.s.m na de inleverdeadline feedback gegeven worden.

Voorbeelden

We hebben enkele voorbeelden van presentatie websites van voorgaande semesters online gezet. op de pagina staat ook in het kort een aantal opmerkingen over deze websites.

Op de inleverpagina staat precies beschreven wat je moet inleveren en wat de deadline is.

Display EP Off (2006-07-21)