TU Delft

Toets BK2800b

16 September 2008

Sendai Mediatheque (Toyo Ito) Revisited

Tijdens dit tentamen word je modelleerkennis en ervaring getoetst aan de hand van een Maya-model van een detail van de Sendai Mediatheque.

Tijdens dit tentamen word je kennis getoetst op het gebied van NURBS modelleren, Illustrator opmaak en scripting. Dit gaat aan de hand van een bestaand detail van de Sendai Mediatheque van Toyo Ito.

De toets bestaat uit drie onderdelen:


Er is al een gedeelte van het model opgebouwd. Aan jou de schone taak om het af te maken en te presenteren. Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de gegeven objecten. Het is voor deze toets verplicht gebruik te maken van NURBS geometrie. Bedenk van te voren wat voor jou de beste methode is om het model binnen de gestelde tijd te modelleren en te presenteren.

Sla tussentijds je bestand regelmatig op om dataverlies te verkomen.

Succes!

Werkbestand(en)

Bij deze toets hoort een algemeen werkbestand: opgave.zip.

Werkbestand downloaden

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

Opgave 1

  1. Maak een vlak tussen cylinder[1] en curve [1].
  2. Maak een vlak aan de andere zijde van cylinder[1] zodat deze ook afgesloten is.
  3. Onderstaande figuur laat zien hoe het object verder afgewerkt is. Zorg dat je dit in het maya model ook maakt (de lengte van de cylinder mag je zelf bepalen).
    General image
  4. In onderstaand figuur zie je dat er een vierkante uitsparing is gemaakt. Deze uitsparing is afgesloten. Modeleer deze zo dat het eruit ziet als op de onderstaande figuur (de uitsparing is kleiner dan de lengte van de cylinder!).
    General image

Opgave 2

  1. Modelleer het volgende deel. Maak hierbij gebruik van de curve [3],[4], [5] en een curve die je zelf maakt: met dezelfde diameter als curve[3], op de positie van curve [7]. Zie onderstaand plaatje voor het uiteindelijke resultaat.
    General image
  2. modelleer de staaf zoals in het plaatje dat hieronder getoond is (de lengte van de staaf moet de lengte van curve [8] zijn).
    General image
  3. Maak de opening tussen de staaf en het element (bij curve [7]) dicht.
  4. Maak nu een vlak tussen de staaf en cylinder [2] zodat dat stuk ook afgewerkt is. Je hebt dan het onderstaande resultaat.
    General image

Opgave 3

  1. Modelleer het onderstaande plaatje. Maak hiervoor gebruik van curve [9]. Zorg dat beide zijden van het object afgesloten zijn (hint: het object is 6 units breed).
    General image
  2. Maak een gat in het net gemaakte object. Het resultaat is als volgt:
    General image
  3. In het gat zitten twee cylinders, cylinder [3] en [4]. Sluit deze af met een vlak. Deze worden afgerond. Het resultaat moet dan eruit zien als het onderstaand plaatje.
    General image
  4. Maak nu een gat met behulp van curve [11] door alle objecten die je gemaakt hebt. Het resultaat van die gaten ziet er als het onderstaand plaatje uit.
    General image
  5. Zet de layer 'render' aan voor de renders die je in de volgende opgave gaat maken.

Opgave 4

Opgave 5

Werkbestand

Bij deze vraag hoort het bestand: Opgave.mel
Download

Let op: download het bestand en sla het op. (faculteits computers: werk vanaf de D-schijf). Open vervolgens het bestand.
Maya bestanden: start eerst Maya op en open daaarna het bestand vanuit Maya.
Revit bestanden: start eerst Revit op en open daaarna het bestand vanuit Revit.
ZIP of RAR bestanden: pak het bestand uit, bijvoorbeeld met 7-Zip (PC) of Stuffit (Mac)

General image

Maak het gegeven script af, zodanig dat langs de curves die gemaakt worden een cylindervormige extrusie gemaakt wordt. Hierbij moet gebruik gemaakt worden van een zgn. for ... in-loop.

Inleveren:

 

Quicklinks:
TOI-Pedia Logo

Digital course materials and tutorials library


» compleet overzicht
Script Icon 39

Texture Tools (2007-06-20)

» more scripts
Contact:
TOI, TU Delft
Faculty of Architecture

e-mail: toi-bk@tudelft.nl
student mailpolicy

Visit:
room 01+.West.040
Faculty of Architecture
Building 8
Julianalaan 134
2628 BL Delft

Postal address:
TOI, room 01.West.130
P.O. box 5043
2600 GA Delft

3D Print Lab:
room 01.West.040

website feedback